pondělí 18. června 2012

Broken Social Scene - You Forgot It in People a Forgiveness Rock Record


Nebývá moc zvykem, aby kapela měla třeba aktivních deset členů a na albu by se jich podílelo třeba i třicethudebníků . Broken Social Scene představují přesně takový klan a to díky Kevinu Drewovi a Brendanu Cannigovi, kteří pokaždé svolají zbytek do Toronta, aby místo svých sólovek pro změnu nahráli společnou desku a hvězdy kanadské hudební scény (jako je třeba Leslie Feist) přiběhnou jako na zavolanou se svými nástroji či hlasem. A kupodivu jim to funguje skvěle. Čtyři klasická alba a spousta dalších a většinou opravdu kvalitních nahrávek. Občas jim to sice ujede, ale to se stává málokdy. Vlastně tento projekt je něco jedinečného.
O to těžší je je pak nějak stručně a hezky charekterizovat. Každá deska je samozřejmě jiná, ale těžko se popisuje v čem. Ať už člověk začne s poslechem jakékoliv, určitě si v ní něco najde. Já zkusila You Forgot It in People (2002) a Forgiveness Rock Record (2010) a myslím, že jsem se trefila do černého.
Říká se o nich, že se jedná o indie rockovou kapelu, ale tohle mi osobně přijde trochu zavádějící. Co to to indie vlastně je? Víme, že vychází z britského alternative rocku, a že se snaží o jakousi nezávislost a vlastně v sobě skrývá spoustu žánrů. A na jaké konrétní žánry se zaměřily Broken Social Scene?
U desky You Forgot It in People je to bez debat klasický pop-rock. To zní trochu nudně, že? Ale když k tomu dodám, že klasické kytarové rify a bicí jsou doplněny o opravdu velké množství hudebních nástrojů, tak už to tak nudně nezní. Nástroje a hravost muzikantů z této desky činí opravdu lahůdku. Třeba KC Accidental je normální post-rockovou skladbou se skvělými melodickými kytarami, kterým pomáhá orchestr. Hlas Kevina ji pak hezky zpomaluje, až místy přejde do balady. Další podmanivou písničkou je možná i díky hlasu Leslie Feist a Emily Haines a svou bláznivostí Almost Crimes (doporučuji i klip). Jestli se chcete u něčeho vybít, tohle je ideální příležitost. Zbytek desky je doslova art-popovým počinem zásluhou zmiňovaných nástrojů jako jsou akustické kytary, tamburína, trombón, saxofón, flétna a housle. Ty můžeme krásně slyšet spíše u poklidných skladeb jako jsou Pacific Theme, o jemný ženský hlas obohacenou Anthems For Seventeen Year Old Girl a Lover´s Spit. V této podobě si představuji perfektní a originální pop a indie rock.
Album Forgiveness Rock Record se liší, ale svůj rukopis si Broken Social Scene nechávají. Na scénu přijdou další žánry. Vše začíná skvělou hymnickou a táhlou skladbou World Sick doprovázenou orchestrem a působením bicích, které zní na správných místech a navodí jistou dramatičnost. Za ní nepokulhává ani další píseň Chase Scene. Ta je jedinečná nejen houslemi a chorálním zpěvem, ale i použitím syntetizátoru, a závěrečné tóny trubky, což zní činí píseň "vygradovanou". Album pokračuje ulítlou Texico Bitches a člověk, si začne říkat, že to má fakt správný říz. Na mě to působí tak umělecky rockově, jako by se všichni ti hudebníci po těch pěti letech, které uběhly od poslední desky, chtěli pořádně "vydovádět", prodat svou energii a uložit ji do několika hlučných skladeb, např. do Water in Hell nabízejí i místo pro kytarové sólo. Energii ale dokázali ukočírovat a vytvořit tak vyváženou desku, ve všech svých žánrech zcela neomezenou.
Broken Social Scene jsou prostě lehce vystřední a sví a hudbu, kterou tvoří, tvoří velmi dobře.

Žádné komentáře:

Okomentovat